zondag 16 januari 2011

Sportieve start

Beste ouders,
Vorige week namen we een gezonde sportieve start in het nieuwe jaar! Voor het eerst naar het zwembad met de klas!
In de klas werd alles heel goed voorbereid. We experimenteerden met water in de waterbak. We speelden met drijven en zinken. Begrippen als licht en zwaar, lichter-zwaarder kwamen allemaal spelend aan bod. We toverden ook blauw water om een zwembadje te knutselen.Er werden allerlei flessen in allerlei maten gevuld en zo kwamen de begrippen vol, leeg en half vol aan bod. Zo ontdekten ze ook dat ze de trechter niet direct mochten vol gieten want dan liep het water in de fles gewoon over. Zachtjes gieten en voor een kleine fles een kleine trechter gebruiken. Druppels open blazen. Een druppelmonster blazen.
Er was ook " de druppel" ontdekdoos. Er volgden ook taal-en luisterspelletjes rond het thema.Handdoeken, zwembanden en duikbrillen werden geteld. Rangorde werd geoefend aan de wasdraad. Paren van zwembandjes en zwemvliezen werden gevormd. We hadden ook zwembad dobbelsteenspelletjes om te spelen. We speelden badjuf of badmeester en bij dit spel kwamen heel wat oefeningen aan bod. Opdrachten zoals...zoveel erbij of eraf werden spelend beleefd.Oefenen van begrippen die ricting aan geven werden ook geoefend. bv: Zwem eens vooruit! Achteruit! Naar links! Naar rechts! Rechtdoor! Onderdoor! Een brug gemaakt door de kinderen zelf. Dit alles werd gespeeld in onze kring! We vormden zwem- en waterwoorden. Woorden die beginnen met de "z" van zwemmen werden herhaald. Want die hadden we al geoefend rond " de ZOO". Met de letterstempeldoos werden woorden die met het zwemgebeuren te maken hadden na gestempeld. Er werd ook geoefend aan zelfredzaamheid. Schoenen en sokken uit- en aantrekken. Truitjes opvouwen. Kleding die binnenste buiten was terug goed doen. Allerlei sluitingen werden geoefend. En ...voor de eerste keer werd veters strikken geoefend!
Vriendelijke groeten,
juf Mia