Beste ouders,
De oma van Luna en Gianna Van De Vaerd kwam ons een heel deskundige uitleg geven over haar prachtige stenencollectie.
Stenen als, maansteen, indianenpijl, fossiel, een lavasteen, bergkristal.... leerden we kennen. Haar verzameling kwamen allemaal uit rotsen van verschillende verre landen. De stenen voelden wel allemaal koud aan en er waren gladde, ruwe stenen, scherpe en afgeronde. Ze vertelde ook dat ze vaak bewerkt worden tot heel mooie beeldjes. Zo had ze zelf ook vogeltjes mee gebracht helemaal gemaakt van steen.
De oma van Luca Stevens bracht ons een grote doos. In die doos zat gerei dat gebruikt wordt om aan speologie te doen. Een helm, een waterdichtpak, touwen, vieligheidsriemen, een katrol, een hamer en overlevingstrommel...
Alles werd grondig bestudeerd. Met grote verwondering bekeken we ook een filmpje over speologie.
In de klas konden we ook genieten van de stenencollectie van de kinderen zelf. Onze klas werd omgetoverd tot een stenenmuseum. Een kleuter had een prent mee uit de oertijd. Toen maakten ze vuur door 2 keien tegen elkaar te kaatsen. Er werd ook heel veel gespeeld met stenen die we dichterbij huis gevonden hebben. Keien en kiezels enz..
Talrijke wensen werden gedaan bij de wenssteen Het aftelversje van eentje, peentje, dobbelsteentje werd vaak gebruikt.
Een stenentiklied werd aangeleerd, gedanst en getikt. We legden evenveel steentjes als woorddelen. Of tikten evenveel keer als woorddelen. We herhaalden de S-doos.
Stenenpadjes werden aangelegd via een dobbelsteenspel: om het eerst het langste pad. Er werd gewogen met de balans. Het resultaat werd keurig opgetekend. Keien werden gelegd van klein naar groot. Van licht naar zwaar.
Gladde en ruwe stenen werden gesorteerd. Stenen werden geteld. Kiezels en keien bijdoen en wegdoen. We maakten een mooi huis voor Max. Een eiland voor Max. Een dam in het water.
En toen hebben we ook sieraden gemaakt en toverstenen net als die van Max.
We tekenden stenen met een boodschap. ( met pictogrammen) Krasten in klei een boodschap. En maakten zelf een vervolgverhaaltje op het boek.
Toen kwamen we tot de stenen zelf door de mensen gemaakt. We voelden nog steentjes in een stukje harde beton.
We bekenen bakstenen en klinkers.
En..... Gladde stenen of een gladde baan is gemakkelijker en aangenamer om op te fietsen. Op kasseien fietsen is niet zo leuk. Zo kwamen we tot het verkeer.....Vroeger werden boodschappen als pijlen getekend of geschilderd op stenen. Nu staan er verkeersborden en hebben we meestal een goed wegendek.
En...Morgen is het fietsdag!
Vriendelijke groeten,
juf Mia